O struktuře


To, jak bude výsledný model vypadat, ovlivňuje hodně věcí. Kvalita a vlastnosti svrchní látky, volba míst a materiálu tužení, péče věnovaná žehlení v mezikrocích a samozřejmě i preciznost samotného šití.
Když jsem byla mladší a méně zkušená švadlenka, význam tužení jsem moc nechápala. Měla jsem dva vlizelíny, šedý a bílý a ten jsem nažehlila všude, kde Burda radila. Momentálně jsem od nažehlovacích výztuh až na drobné výjimky, jako jsou límečky manželových košil, opustila (ačkoliv zde také chystám drobný experiment) a tak jsem v procesu neustálého hledání vhodných materiálů. Asi nejuniverzálnějším materiálem je hedvábná organza, která se ale nehodí pro splývavé záležitosti. Pro jeden z mých posledních projektů a to 1/3 kolové sukni však byla naprosto ideální. Proč 1/3? Je to už hodně plná sukně, velmi ženská, bohatá a jsou na ni potřeba jen dvě délky + přídavky. Je to tedy nejekonomičtější z širokých sukní a pokud se udělá se vší strukturou, vypadá o dost padesátkověji než kdejaká splihlá kolovka.
Nedávno jsem absolvovala jeden z videokurzů na Craftsy ohledně tradičních- couture technik. Vyučující Alison Smith má někdy neortodoxní postupy z hlediska couture- používá věci, které patří spíše do luxusní konfekce (ne, že by to zásadně vadilo). Jedním z jejích tipů je použít jako podkladovou látku do širokých sukní tužší polyesterový tyl. Dokážu si představit, že pokud bych šila něco podobného šila například z quiltovací bavlny, tak do toho nebudu dávat organzu, která je v tomto případě tím dražším materiálem.
Krom vyztužení celé sukně je potřeba pořádně zpracovat i dolní lem. Pokud šijete obecně dolný lem sukně, je vhodné udělat širší založení a vyztužení než obligátní čtyři centimetry a to z důvodu krásného efektu, jaký široký lem má. U bohatých sukní můžete použít krinolinovou pásku. Ta se dřív dělala z koňských žíní, nyní už se samozřejmě vyrábí z umělých vláken. Základní návod, jak jej použít naleznete zde a zde. Tuhle věcičku nemusíte dávat jen do lemu samotné sukně, ale i do lemu podšívky. Díky tomu bude mít sukně stejnou podporu, ale nehrozí protlačování pásky na lícové straně. Tuto varintu jsem zvolila i pro svou poslední sukni. Místo pásky jsem dolní lem vyztužila šikmo střiženým širokým pruhem hedvábné organzy. Tento způsob má i další výhodu: při sežehlení dolního lemu získáte měkký okraj tolik typický pro couture. Protože výztuha není nažehlovací, i zde se musí nějakým způsoběm připevnit- v tomto případě krokovičkovým stehem k mezivrstvě organzy(spodní okraj relativně blízko k linii přehybu). Zdánlivě je to hodně práce navíc, ale ty výsledky!
Pokud váháte, jestli se do komplikovanějšího couture šití pustit nebo ne, začněte právě se sukní, je to nejrychlejší z podobných projektů.

Všechny švy jsou připevněny k mezivrstvě organzy krokovičkovým stehem, stejně tak dolní lem. Nad záložkou vyčuhuje další vrstva organzy, která tuží okraj a způsobuje, že se dolní lem krásně nese.

Detail spodního lemu


Efekt, jaký vnitřní struktura na sukni má.

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Třicetiněco-letá milovnice klasických krejčovských technik a anti-rychlošití.

10 komentářů :

  1. Zdravím, hledal jsem různé způsoby, jak Vám napsat, ale nejspíš jsem hledal málo, a tak to napíšu do komentáře a k příspěvku, který nemá s tématem mé otázky téměř nic společného. :) Začínám šít - v podstatě jsem si už přešil pár džín a zkrátil rukávy a podobně, ale rád bych si ušil kabát, košile etc. Všiml jsem si, že jste už pánský kabát šila, tak mě napadlo, jestli byste mi, prosím, poradila, jakou látku a kde jí případně sehnat. Vzor:
    http://cdna.lystit.com/photos/2013/08/29/burberry-dark-grey-melange-wool-cashmere-pea-coat-product-1-13146045-350602611_large_flex.jpeg
    Přeju hezký den, Chris

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z materiálů na kabát moc nemám ráda hojně rozšířený flauš, přijde mi takový hadrovitý, z materiálů, u kterých není vidět tkaná struktura preferuju sukno a loden, kabátovky s tkanou strukturou jsou taky fajn, vlna zaručuje velkou výhřevnost, respektive dobré termoregulační vlastnosti. Co se týče konkrétního doporučení, tak to záleží hodně na představách o celkové investici do materiálu. Na takový kabát jsou potřeba zhruba tři metry látky, zkuste se podívat třeba na toto http://www.latka.cz/81-4578-061_valchovany-loden-29.html?$category=dpo7ln5ibvo (je možné objednat vzorek). Nebo ještě zkuste kouknout na evi-latky.cz jako třeba toto http://evi-latky.cz/kostymovka/3572-kostymovka.html . Každopádně bych radila si před kabátem ušít ještě nějakou tu košili, což je mnohem rychlejší projekt, ale zaměřený na to, co na ten kabát potřebujete jak sůl, aby nějak vypadal- na přesnost, pečlivost a trpělivost. Jinak moc fandím a přeji hodně zdaru!
      Jana

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý deň, mám zopár otázok, ja nezorientovaná, organza je ušitá ako samostatná spodnička alebo sa prišili jej jednotlivé diely k jednotlivým dielom sukne (čiže sa zošívali spolu dva látky)? Z obrázkov to neviem celkom isto vypátrať. A nechápem ani obrázok spodný lem...
    Poznáte knihu Couture Sewing Technique, Revised & Updated od Claire Schaeffer? Ak áno, aká je v porovnaní s knihou (alebo DVD) Bridal Couture Fine Sewing... od Susan Khalje?
    Ďakujem za odpoveď!
    Kleopetra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Postup je takový, že se na organzu vykreslí všechny švové linie a značky včetně směru vlákna(radélko+ kopírovací papír, pak se organza dá na rub svrchní látky, našppndlí a podle ní se vystřihne). Pak se na švových liniích obě vrstvy sestehují a zpracovávají se jako jedna vrstvy látky.
      Dolní lem je vyztužen další vrstvou organzy- šikmo střiženými pruhy o šířce větší než záložka. I když je vyztužená sukně celkově, další vyztužení na dolním okraji dělá moc hezký efekt(i u úzkých sukní). Výztuha organzou na lemu je přišitá krokovičkovým stehem k organze, která tuží celou sukni, na líci tedy není nic vidět. To samé platí o záložce, opět přichycené jen k organze, takže sukně je z vnějšku zcela hladká.
      Celý princip plošných výztuh látek jako u sukně je právě popsán v té knize od Claire Schaeffer, ta je podle mě základní knihou, kterou by měl člověk mít, pokud chce proniknout do tajů poctivé krejčoviny. Má mnohem širší záběr než kniha od Susan Khalje, některé věci jsou tam ale tímpádem poněkud stručnější. Knihu od Susan Khalje doporučuju vyloženě na šití koktejlek, plesovek nebo svatebních šatů.
      Jinak moc užitečný je i kurz od Susan Khalje na Craftsy a je vhodné si počkat na slevy, mívají je často.¨Šijí se tam šaty od začátku do konce a Susan vysvětluje všechny hlavní používané couture techniky.
      Jana

      Vymazat
  4. Ďakujem, ďakujem, ďakujem, veľmi ste mi pomohli!
    :-)))))
    Už sa teším na ďalší príspevok...
    Kleopetra

    OdpovědětVymazat
  5. Zdravím, chystám se na sukni a tady jsem našla způsob, jak docílit toho, co jsem si přála vytvořit, ale není mi pořád jasný ten dolní lem - když střihnu dejme tomu půlkolovou sukni i s podšívkou, ustříhnu pruh na vyztužení toho lemu (předpokládám, že musí mít stejný tvar jako lem sukně - jak jinak bych přišila rovný pruh na kulatý šev?) ... jak založím kulatý okraj? Rovný okraj je jasný, ale kulatý? nebo dělám kolové sukně celou dobu špatně?

    Na obrázku je vidět, jak je to navrstvené, včetně podšívky a pruhu, který tam vylézá a tuží ten kraj ... toto se ještě nějak začistí nebo zůstává? Nebude to vidět?

    Ještě otázečka stran materiálu. často se mi stane, že koupím špatný materiál a sukně je sice hezká, ale není to "ono" ... líbí se mi Váš materiál ... a dá se použít i jiná než hedvábná organza na podšívku? Aby mi ji nebylo líto skrz cenu. Děkuji ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Organza není podšívka, je to plošná výztuha materiálu, ona dost škrábe, takže je potřeba ji ještě podšít-sukně je na fotce ještě v nedokončeném stavu. Dolní lem je vyztužený šikmými proužky vystřiženými z organzy a ty mají asi 40 cm na délku, okraje jsou vždy naskládané přes sebe- jako jednolitý kus materiálu by to nefungovalo právě díky oblému okraji. Jak jsem psala ve článku, místo organzy se dá použít klasický tužší tyl, polyesterovou organzu v žádném případě ne! Není dostatečně stabilní a práce s ní by byla spíš k vzteku. JInak cenově přijatelnou hedvábnou organzu mají zde : http://zvsilk.cz/ .
      Spodní okraj je samozřejmě kulatý, ale sukně je z vlněno hedvábného tvilu a vlna má tu super vlastnost, že se dá velmi jednoduše tvarovat parou, takže okraj záložky je vysrážený. Další možnost, kterou jsem použila na jiné, bavlněné, sukni je ta, že jsem záložku nastřihla a vše obšila v ruce. Pokud bych měla hodně třepivý materiál, tak bych to udělala podsádkou.
      Okraj záložky se chystám začistit elastickou krajkou, doporučovala to Susan Khalje- není to nezbytně nutné, při nošení to vidět není, maximálně když si člověk sedá , takže je to spíš pro dobrý pocit.

      Vymazat
  6. Dobrý den, mohu se zeptat? Vy máte tu knihu od Caire shaeffer couture sewing techniques v češtině? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha bohužel v češtině není a ani si nemyslím, že kdy v češtině bude :(

      Vymazat