Hedvábný papír


Hedvábný papír se klasicky používá na střihy, při vyšívání a při šití jemných či choulostivých látek. A právě na poslední šaty, které šiji z cupra, jsem ho hojně využila. Cupro je hodně "tekutý" materiál a ušít na něm hezké lemy a dobře zastabilizovat okraje, není tak jednoduché. Naštěstí jsem narazila na několik tipů, jak si s tím poradit.
Prvním problémem byl volán na předním dílem a jeho okraje. Cupro není nijak luxusní materiál, i když na svoje výrobky jej používají konfekční firmy spíše střední a vyšší cenové kategorie. Je to polosyntetická tkanina vyráběná z celulozového vlákna, narozdíl od příbuzné viskózy je prodyšný a moc příjemný během horkého léta. Je to asi jediný nepřírodní materiál, který jsem ochotná vzít při svém šití na milost.
Můj původní záměr byl proto udělat lem volánu na overlocku o několik tónu tmavší nití, ale pak jsem se rozhodla použít jeden z tipů od Kennetha D. Kinga. Moje technika je trochu modifikovaná:

Protože volán je poměrně malý díl, vystřihla jsem ho z hedvábného papíru celý, přiložila na látku a vystřihla. Díl z papíru by měl ležet na lícové straně látky. Švové přídavky jsem zastřihla na dvojnásobnou šíři požadované záložky- chtěla jsem 3mm záložku, proto je zastřiženo na 6 mm. V půlce tohoto přídavku přišijeme papír s látkou.



Lem jsem nechtěla prošívat na stroji, ale ručně, proto jsem použila stehovku a klasický přední steh(čím menší délka stehu, tím líp). Jde ale v pohodě použít šicí stroj se stehem nastaveným na stehování.

Rub látky
Pokud máte něco trčavějšího lze teď látku otočit tak, aby byla rubem na papíře a vytvořenou záložku přežehlit nebo přišít, vzhledem ke klouzavosti cupra jsem tento krok rozdělila na dva- nejdřív jedno zohnutí a sežehlení:

Látku jsem sežehlila přímo z lícové strany, pozor, papír se nezohýbá!

Takto to potom vypadá z rubové strany látky
Poté látku přehnete přes okraj papíru, což je potřeba udělat opatrně, protože papír není moc pevný.

Hotová záložka- teď jen odstranit stehování a přežehlit

Nerovnosti na zkušebním vzorku jsou dány především moc dlouhým předním stehem


A po přišití.


Dalším využitím hedvábného papíru u jemných tkanin může být stabilizace okrajů. Tento trik je od Paca Peralty, skvělého krejčího z Barcelony. Jeho návody na šití jemných tkanin jsou skvělé. Princip je jednoduchý- vezme se hedvábný papír, našpendlí se na okraj vhodný ke stabilizaci, vše se prošije na stroji krátkým rovným stehem a papír se odtrhne. Látka se díky tomu během šití nenatáhne.


A příští víkend snad už hotové šaty!

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Třicetiněco-letá milovnice klasických krejčovských technik a anti-rychlošití.

0 komentářů :

Okomentovat