Nákupní horečka

Tenhle příspěvek měl byl původně o nákupech látek v Paříži. Jenže podobný plán jsem měla i loni, po návratu z New Yorku, kdy jsem ale napsala odstavec a popravdě moc nevěděla, jak dál. Takže svoje dnešní nesouvislé povídání bude o tom, jak se nakupují látky v jiných zemích mimo Českou republiku a to v zemích, kde jsem buď látky nakoupila, nebo se o tento nákup pokusila.
Pokud někam cestujete a plánujete nákup látek, je dobré si předem ohledat terén. Někdy se může stát, že na obchod s látkami narazíte na hlavní třídě náhodou, někdy je ukryt daleko od turistických tras. V případě cesty do USA je hodně užitečná stránky yelp.com a to obecně. Obchody jsou zde seřazeny podle hodnocení, podle nichž jsem i vybírala, do kterých obchodů vůbec půjdu. Pro ostatní země stačí obligátní "fabric store XY" zadané do googlu. Najdete nějaké recenze, odkazy, někdy i celé články (jako v případě Paříže).

Začnu jednou z nejstarších zkušeností, která má ale šest let, takže si toho moc nepamatuji. Před šesti lety jsem se zrovna nacházela v období šicí pauzi, ale když jsme potkali na hlavní třídě v Kyotu obchod s látkami, neodolala jsem. Tenhle náhodný obchod byl plný bavlněných látek různých tvarů, milionů barev a kvalitních a krásných riflovin. Ceny celkem přijatelné, obsluha klasická (aneb mluvící japenglish), ale jedna zásada v obchodu s látkami platí na celém světě: vždycky se domluvíte.

Naopak na Maltě byl obchod s látkami(v podstatě jediný použitelný na celém ostrově) mimo turistické trasy. Byl celkem oříšek ho najít, protože na Maltě moc neexistují názvy zastávek, takže člověk musí nastoupit do autobusu a tak nějak doufat, že vystoupí správně (což se napoprvé v tomto případě nestalo). Malťané musí být vděční Britskému imperiu, že jim do života vneslo alespoň nějaký řád, protože jinak by jim žádný turista nepřijel a ti, co by přijeli, by se už nevrátili domů a bloudili do konce života po ostrově :) Každopádně tenhle obchod (JB stores) byl plný látek průměrné kvality hezkého designu za adekvátní ceny. Jen oddělení hedvábí bylo lehce předražené, dost mimo moje cenové možnosti/představy. Ocenila jsem hlavně nabídku vzorovaných bavlněných voálů a mušelínů, která byla opravdu výjimečná. Při nákupu na Maltě je celkem srandovní způsob, kdy jsou látky namotané na rolích v jednoduché šíři postavené na zemi, zákazník drží obsluze dřevěný metr a ta ve svislé poloze odměřuje metráž. Stupeň otrávenosti obsluhy vysoký, angličtina v prostředí, kde mluví anglicky každý, dost mizerná.

Na pyrenejském poloostrově se zase jako nikde jinde s vámi obsluha baví. Nad látkami se vedou dlouhé konverzace, pro moji neznalost protugalštiny/španělštiny a  neznalost angličtiny obsluhou, jsem o tohle byla bohužel ochuzena, ale pozorování "domorodců" mě neskutečně bavilo, ačkoliv jsem jim nerozuměla. V barcelonském Ribes&Casals jsem především obdivovala velký výběr kvalitních lnů a neuvěřitelný výběr buklé. Ceny jako u nás- za kvalitní látky připlatíte.

New York. Co říct- najdete zde obrovský výběr. Obchody, ač velké, si většinou drží svoji kvalitu materiálů, takže vedle sebe nenajdete super levné, nepříliš kvalitní materiály a superdrahé věci. Některé obchody, hlavně ty velké, se vzhledem k nájmům nacházejí v patře, ty, co se tam nenacházejí(např. NY elegant fabrics) jsou často narvané k prasknutí a v uličce mezi sloupci látek je problém se vyhnout s ostatními nakupujícími. Látky se kupují po yardech, což je 91 centimetrů. Až na výjimky se zde na nějaký deseticentimetr nehledí ( z obchodů, kde jsem něco nakoupila, se to týkalo jen Mood fabrics), dají vám tak čtvrt až půl yardu navíc a ve vybraných obchodech dostanete i slevu!
V Moods, což je momentálně asi nejznámější newyorský obchod, není příliš přátelská obsluha (já vám ty látky nebudu sundávat, to snad vidíte, co je to zač, i když jsou ve výšce tří metrů), ale výběr je skutečně obrovský s množstvým supermoderních látek. Chcete křiklavě růžovou vlnu na kostýmek? Či snad v kombinaci se stejným materiálem v neonově žluté? Máte to mít. Na ceny není problém se kouknout na internet, jejich stránky jsou ostatně mnohem přátelštější než je dojem naživo (mimochodem posílají už k nám, aniž byste jim museli volat, ale nejsem si jistá přijatelností poštovného).
Ještě arogantnější prostředí mi přišlo v B&J fabrics. Tenhle obchod nabízí velmi luxusní materiály, ale cenově mi ty nejhezčí přišly tak trochu moc. Uměliny klidně za 80 dolarů za yard, stejný potisk v hedvábí přes 200 dolarů. Stejná látka, kterou jsem koupila ne Emma One Sock za 50 dolarů se zde prodává za 100(ale pořád ji tam na rozdíl od Emmy mají). Výběr látek probíhá ze vzorků visících na stojanech, takže poněkud nepřehledné, ale člověk může brouzdat i mezi nelogicky seřazenými, nijak neoznačenými sloupci s namotanou metráží. Líbil se mi výběr barevného bavlněného organtýnu(ty barvy!) za ne zas tak strašnou cenu, ale neměla jsem chuť v tomhle obchodě nakoupit.
Z velkých obchodů byl mým favoritem Lace Star/ Fabrics&Fabrics. Nabízí velmi kvalitní materiály za hezké ceny, hrozně se mi líbil výběr hedvábí všech kvalit všech možných odstínů. I tady jsem našla stejné materiály, které nabízela Emma, i tady byly dražší, ale cenový rozdíl byl třeba 20%, což mi přijde logické, vzhledem k vyšším nákladům kamenného obchodu. Tady jsem nakoupila asi nejvíc látek, včetně gazaru na své svatební šaty :) Mají i obrovský výběr krajek, jak v metráži, tak lemovek. Jejich e-shop není zrovna pružně zásobován, takže tam zázraky nečekejte. Obsluha milá nejmilejší. Hledala jsem barevně laděnou podšívku k jednomu materiálu, samozřejmě hedvábnou a obsluhující pán mi nabídl jeden satén, který byl na tento účel moc drahý, špatně jsme se pochopili a on mi slevil cenu o 5 dolarů na yard. No neberte to :) Jediným problémem v tomto obchodě byl fakt, že moc nefungovaly naše karty, ale po testnutí více kusů vždycky nějaká prošla :)
Z malých obchodů byl nejhezčím zážitkem nákup/nákupy v Paron fabrics. Nemají svoje stránky, tak aspoň krátký odkaz zde. Prodávají designerské látky za velmi příjemné ceny(např.vlněná kabátovka Calvin Klein za 27 dolarů), část sortimentu je navíc za půlku. Vždycky dostanete slevu a vždycky dostanete půl yardu navíc. Pokud hledáte něco konkrétního, tak to nemusíte najít, pokud ale chcete jen dobře nakoupit, tohle je skvělý zdroj.
Z těch menších obchodů je hodně známý Mendel & Goldberg, kde se nakupuje v rámci kurzů francouzských kabátků Susan Khalje. Další superdrahý obchod (nechci psát předražený, protože asi nad určitou hranici nejsem schopná poznat kvalitu materiálu, ale u látek je problém, že asi moc nelze objektivizovat). Výběr nebyl takový, jak jsem čekala, ale asi rok před naší návštěvou tenhle obchod vyhořel, takže předpokládám, že tímto o hodně materiálů přišli. 
O obchodech s prýmky a lemovkami a galanterií se tu radši nebudu rozepisovat, protože bych zřejmě mohla propuknout v pláč. Za všechno http://www.mjtrim.com/ (posílají k nám, ale poštovné je trochu mimo).

V Amsterdamu  se nejvíc obchodů s látkami nachází na Albert Cuypmarket. Nic zvláštního ani ve smyslu krásy materiálu, ani ve smyslu výhodnosti koupě. Podobný případ v Dánsku. Tam je všechno drahé, takže i látky. Po návštěvě jednoho obchodu v Koldingu (cestovali jsme jen po Jutském poloostrově, takže o Kodani referovat nemůžu), ve kterém prodávala látky Američanka, jsem ztratila veškeré naděje o nějakém super nákupu.

Nesmím zapomenout na Vídeň a Komolku. Ceny jsou na můj vkus dost vysoké, ale materiály hodně kvalitní. Krásný výběr krajek a brokátů. Nakupuju u nich feinoxford na mužovy košile- i tady platí- i když je cena dost vysoká, tak kvalita taky. V e-shopu mají základní materiály, plus sezónně i vzorované věci.

A konečně Paříž. Centrum haute couture, takže jsem tak trochu čekala podobný zážitek jako v NYC. Ten se bohužel nekonal. Susan Khalje tuším minulý rok napsala článek do Threads o svých oblíbených obchodech v Paříži. Jak to říct, metr hedvábí za 290 euro.....no kdo z vás na to má? :) (Janssen &Janssen). Materiály asi krásné, ale přes mdloby jsem to nemohla moc ocenit. V dalších doporučovaných obchodech to nebylo až tak strašné, některé se dostaly i pod 50 euro za metr (u lnů a bavln). Takže jsem se nakonec pokorně vrátila k pařížské klasice a to obchodům v okolí Sacré-Cœur. Jsou zde jednak obchody klasické a také jejich pobočky, kde prodávají kupóny- většinou třímetrové kusy za sympatičtější cenu. Obrovský výběr oblekovek a maximální cenou 90 euro za kupón (150 superfine vlna+ kašmír). Kultura dost pokulhává, odnož největšího obchodu vyložená hrabárna, obvzlášť v části s hedvábím.
Z klasických obchodů mě zaujala nejvíc asi nabídka Tissu Reine, s asi nejkrásnějším výběrem vzorovaného hedvábí(hlavně bohužel saténů), jaký jsem kdy viděla. Bylo velmi těžké se rozhodnout, co si pořídit. Dokonce mají i potištěné dupiony(asi tři ale stejně)! Ceny....no vzhledem k tomu, že jsem si nekoupila žádné oblečení a ostatní obchody s látkami mě zas tak nenadchly, trochu víc jsem utrácela. Ale cena se nelišila od obdobných materiálů v Evi-látkách. Mají i velký výběr pláten Liberty za akceptovatelnou cenu (ve srovnání s jinými obchody). Látky jsou na rolích namotány lícem vně a stejně jako na Maltě se nepoužívají stříhačské stoly, materiál obsluha stříhá nad ostatními látkami (popravdě jsem měla strach i za slečnu obsluhující).

Nákupy z Tissu Reine. Vlevo dupion (ten není můj:) ), uprostřed a vpravo krepdešín


Nakonec jsem se dočkala i z hlediska výhodnosti nákupu. A koupila jsem do začátku léta dvě kabátovky. Jenže je nekupte, když tři metry jedné stojí 40 euro a tři a půl  metru druhé 55 a to ve výborné kvalitě.

Kabátovky z jednoho kupónového obchodu. Doufám, že mě muž brzo s mými látkami nevyhodí.

Každý kupon je označen složením, délkou a cenou. Někde cena fixní, ale to většinou u polyesteru.
Takže to by zhruba bylo. Celkově jsem byla hlavně v NYC a Paříži příjemně překvapená množstvím nakupujících mužů. A co se týče obsluhujícího personálu- je to všude stejné, je to prostě hlavně o lidech.
Jaké jsou vaše zkušenosti s nákupy látek? Taky máte pocit, že si při cestách musíte nějaký ten metřík odvést jako suvenýr?

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Třicetiněco-letá milovnice klasických krejčovských technik a anti-rychlošití.

0 komentářů :

Okomentovat