Sewing a jacket: underlinings and interfacings, part one

Spring is coming and era of sewing lovely dresses is coming as well. But mornings are cold so I decided to sew some jacket. I really like jackets- cream, khaki, navy, black, red, denim- I have all the basic stuff, so the next one will be cream with silver threads with raw edges. Ok, let's talk about underlinings and interfacings.
Honestly, you don't need any underlining for jacket. But I like to use silk organza, because it prevents wrinkling, it prevents gaping(fabric I have is cotton blend loosely woven tweed) and it some body without adding weight.
For interlining I've choose couture canvas(lighter then classic hair canvas) for front piece and collar, chest canvas for shoulder reinforcement,   and for back piece muslin. And how I did it?

PÅ™Ć­chĆ”zĆ­ jaro a Ć©ra Å”itĆ­ Å”atiček s nĆ­m. NicmĆ©ně rĆ”na jsou chladnĆ” a nějakĆ© to sako se vždycky hodĆ­. Saka mĆ”m rĆ”da a v mĆ©m Å”atnĆ­ku už mĆ”m pĆ”r černĆ½ch, krĆ©movĆ©, nĆ”mořnicky modrĆ©, khaki, červenĆ©...prostě zĆ”klady jsou obsazeny, tak jsem se rozhodla jĆ­t do krĆ©movĆ©ho se stÅ™Ć­brnĆ½mi vlĆ”kny. To by bylo na Ćŗvod a pojďme se bavit o vĆ½ztuhĆ”ch. Jak už jsem psala, v angličtině se rozliÅ”ujĆ­ slova pro vĆ½ztuhu lĆ”tky, kterĆ” mĆ” stejnĆ½ střih jako ta lĆ”tka a po přistehovĆ”nĆ­ se s nĆ­ pracuje jako s jednou vrstvou, jejĆ­ funkce je ovlivněnĆ­ vlastnostĆ­ lĆ”tky- jako třeba změna tuhosti lĆ”tky. Nejčastěji se pouÅ¾Ć­vĆ” hedvĆ”bnĆ” organza, kterou jsem takĆ© použila do saka a to z několika dÅÆvodÅÆ: snižuje mačkavost lĆ”tky, zvyÅ”uje odolnost proti vytahovĆ”nĆ­(což se u volně tkanĆ©ho tvĆ­du z bavlněnĆ© směsovky hodĆ­) a je lehkĆ”, přitom přidĆ”vĆ” na struktuře. Postup je jednoduchĆ½- vystřihnout dĆ­ly z organzy, položit na vrchnĆ­ lĆ”tku, vystřihnout a sestehovat podĆ©l Å”vovĆ½ch liniĆ­.
Naproti tomu vĆ½ztuha samotnĆ©ho kusu oblečenĆ­ mĆ” často samostatnĆ½ střihovĆ½ dĆ­l a ovlivňuje předevÅ”Ć­m vzhled oblečenĆ­- jako třeba drÅ¾Ć­ strukturu u korzetu. U sak se pouÅ¾Ć­vajĆ­ rÅÆznĆ© druhy kanvasÅÆ, konkrĆ©tnĆ­ typ na danĆ© sako se volĆ­ podle vĆ”hy zvolenĆ© lĆ”tky. Po zjiÅ”těnĆ­, že to jde i jinak, jsem prakticky opustila zažehlovacĆ­ vĆ½ztuhy, což nenĆ­ dĆ”no Å¾Ć”dnĆ½m druhem masochismu, ani krečovskĆ½m snobstvĆ­m, ale jednoduÅ”e tĆ­m, že zažehlovacĆ­ vĆ½ztuhy měnĆ­ vlastnosti lĆ”tek i do negativna-jsou pÅ™Ć­liÅ” tuhĆ©, na dotek již ne tak pÅ™Ć­jemnĆ©, vĆ­ce trčavĆ©, než kdybyste použili vÅ”Ć­vacĆ­ vĆ½ztuhu o stejnĆ© vĆ”ze. DalÅ”Ć­ nepraktickou věcĆ­ je fakt, že nažehlovacĆ­ vĆ½ztuhy mohou "cvičit" v čistĆ­rně. Na přednĆ­ dĆ­l a lĆ­mec jsem použila "hair canvas"- kanvas, kterĆ½ se dÅ™Ć­v dělal ze srsti koz, na vĆ½ztuhu ramene  a nĆ”prsnĆ­ ÄĆ”sti kanvas, kterĆ½ se pÅ™Ć­mo jmenuje "chest canvas" a na zadnĆ­ dĆ­l lehčƭ muÅ”elĆ­n(stÅ™Ć­hanĆ½ v Å”ikmĆ©m směru vlĆ”kna).

Takže jak na to, když si chcete vyrobit sako se vÅ”itou vĆ½ztuhou?

First step is to check the fit of the jacket. So I've basted front and back pieces together using even basting stitch and lightly pressed.  Why press? You will see more clearly need of adjustements. See the difference:

PrvnĆ­m krokem je doladit střih. Takže nejdÅ™Ć­v sestehovat lĆ”tku pravidelnĆ½m přednĆ­m stehem a lehce rozžehlit. A proč rozžehlit? Při zkouÅ”ce je pak lĆ©pe vidět nutnost drobnĆ½ch Ćŗprav. Koukněte na rozdĆ­l:
























Next thing is preparing pattern for interfacing pieces.
Front piece: pin front and side panel together in the upper part, pin as long as they ley flat. Draw the line 3 inches(7,5cm) below underarm.

DalÅ”Ć­m krokem je pÅ™Ć­prava střihu pro vĆ½ztuhu.
PřednĆ­ dĆ­l: seÅ”pendlete přednĆ­ a bočnĆ­ přednĆ­ dĆ­l k sobě v hornĆ­ ÄĆ”sti a to do tĆ© vzdĆ”lenosti, dokud dĆ­ly leÅ¾Ć­ naplocho. Nakreslete linii 7,5 cm pod liniĆ­ prÅÆramku.

.
As you could see there is small gap between front and side panels seam lines. You should eliminate this by measuring the difference and take it from side seam.

Jak jste mohli vidět, ve Å”vu mezi přednĆ­mi dĆ­ly vznikla drobnĆ” mezera, kterĆ” se eliminuje zĆŗženĆ­m bočnĆ­ho Å”vu o naměřenou vzdĆ”lenost.




On the front piece draw the line for interfacing 1 inch(2,5 cm) wider than facing piece. Join both lines- for smaller bust curve it under bustline, for larger above bustline.

Na přednĆ­m dĆ­lu nakreslete linii pro vĆ½ztuhu o 2,5 cm Å”irÅ”Ć­ než podsĆ”dkovĆ½ dĆ­l. Obě linie spojte- pro menÅ”Ć­ prsa linku veďte pod liniĆ­ prsou, pro větÅ”Ć­ nad liniĆ­ prsou.


Shoulder reinforcement: for close fitting jacket like mine draw interfacing lines 1/8"(3mm) inside shoulder and armhole seamlines. Extend the line to underarm, it should be 1/2"(1,3cm) shorter then front piece interfacing.

VĆ½ztuha pro hezčƭ linii ramennĆ­ a podramennĆ­ ÄĆ”sti: Pro uÅ¾Å”Ć­ saka, jako je to moje, nakreslete linie vĆ½ztuhy 3 mm směrem dovnitř od liniĆ­ ramen a prÅÆramku směrem. VĆ½ztuhu protĆ”hněte pod prÅÆramek- v tĆ©to ÄĆ”sti by měl bĆ½t dĆ­l o 1,3 cm kratÅ”Ć­ než vĆ½ztuha celĆ©ho přednĆ­ho dĆ­lu.




Back piece: draw the line 8-10 inches(20,5-25,5 cm) below neckline and extend it 3 inches(7,5 cm) underarm.

ZadnĆ­ dĆ­l: zakreslete linii asi 20-25 cm pod prÅÆkrčnĆ­kem a protĆ”hněte ji 7,5 cm pod prÅÆramkem.



Now you have prepared interfacing pieces and you can cut them. The next time something about hend tailoring methods!

NynĆ­ jsou střihy pro vĆ½ztuhu připravenĆ© a mÅÆžete je vystřihnout. PÅ™Ć­Å”tě něco o ručnĆ­m vÅ”Ć­vĆ”nĆ­ vĆ½ztuh a klasickĆ© krejčovině!

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Třicetiněco-letĆ” milovnice klasickĆ½ch krejčovskĆ½ch technik a anti-rychloÅ”itĆ­.

0 komentĆ”Å™ÅÆ :

Okomentovat