Sewing a jacket: underlinings and interfacings, part one

Spring is coming and era of sewing lovely dresses is coming as well. But mornings are cold so I decided to sew some jacket. I really like jackets- cream, khaki, navy, black, red, denim- I have all the basic stuff, so the next one will be cream with silver threads with raw edges. Ok, let's talk about underlinings and interfacings.
Honestly, you don't need any underlining for jacket. But I like to use silk organza, because it prevents wrinkling, it prevents gaping(fabric I have is cotton blend loosely woven tweed) and it some body without adding weight.
For interlining I've choose couture canvas(lighter then classic hair canvas) for front piece and collar, chest canvas for shoulder reinforcement,   and for back piece muslin. And how I did it?

PříchĆ”zĆ­ jaro a Ć©ra Å”itĆ­ Å”atiček s nĆ­m. NicmĆ©ně rĆ”na jsou chladnĆ” a nějakĆ© to sako se vždycky hodĆ­. Saka mĆ”m rĆ”da a v mĆ©m Å”atnĆ­ku už mĆ”m pĆ”r černých, krĆ©movĆ©, nĆ”mořnicky modrĆ©, khaki, červenĆ©...prostě zĆ”klady jsou obsazeny, tak jsem se rozhodla jĆ­t do krĆ©movĆ©ho se stříbrnými vlĆ”kny. To by bylo na Ćŗvod a pojďme se bavit o výztuhĆ”ch. Jak už jsem psala, v angličtině se rozliÅ”ujĆ­ slova pro výztuhu lĆ”tky, kterĆ” mĆ” stejný střih jako ta lĆ”tka a po přistehovĆ”nĆ­ se s nĆ­ pracuje jako s jednou vrstvou, jejĆ­ funkce je ovlivněnĆ­ vlastnostĆ­ lĆ”tky- jako třeba změna tuhosti lĆ”tky. Nejčastěji se používĆ” hedvĆ”bnĆ” organza, kterou jsem takĆ© použila do saka a to z několika dÅÆvodÅÆ: snižuje mačkavost lĆ”tky, zvyÅ”uje odolnost proti vytahovĆ”nĆ­(což se u volně tkanĆ©ho tvĆ­du z bavlněnĆ© směsovky hodĆ­) a je lehkĆ”, přitom přidĆ”vĆ” na struktuře. Postup je jednoduchý- vystřihnout dĆ­ly z organzy, položit na vrchnĆ­ lĆ”tku, vystřihnout a sestehovat podĆ©l Å”vových liniĆ­.
Naproti tomu výztuha samotnĆ©ho kusu oblečenĆ­ mĆ” často samostatný střihový dĆ­l a ovlivňuje předevŔím vzhled oblečenĆ­- jako třeba drží strukturu u korzetu. U sak se používajĆ­ rÅÆznĆ© druhy kanvasÅÆ, konkrĆ©tnĆ­ typ na danĆ© sako se volĆ­ podle vĆ”hy zvolenĆ© lĆ”tky. Po zjiÅ”těnĆ­, že to jde i jinak, jsem prakticky opustila zažehlovacĆ­ výztuhy, což nenĆ­ dĆ”no žÔdným druhem masochismu, ani krečovským snobstvĆ­m, ale jednoduÅ”e tĆ­m, že zažehlovacĆ­ výztuhy měnĆ­ vlastnosti lĆ”tek i do negativna-jsou příliÅ” tuhĆ©, na dotek již ne tak příjemnĆ©, vĆ­ce trčavĆ©, než kdybyste použili vŔívacĆ­ výztuhu o stejnĆ© vĆ”ze. DalŔí nepraktickou věcĆ­ je fakt, že nažehlovacĆ­ výztuhy mohou "cvičit" v čistĆ­rně. Na přednĆ­ dĆ­l a lĆ­mec jsem použila "hair canvas"- kanvas, který se dřív dělal ze srsti koz, na výztuhu ramene  a nĆ”prsnĆ­ ÄĆ”sti kanvas, který se přímo jmenuje "chest canvas" a na zadnĆ­ dĆ­l lehčƭ muÅ”elĆ­n(stříhaný v Å”ikmĆ©m směru vlĆ”kna).

Takže jak na to, když si chcete vyrobit sako se vŔitou výztuhou?

First step is to check the fit of the jacket. So I've basted front and back pieces together using even basting stitch and lightly pressed.  Why press? You will see more clearly need of adjustements. See the difference:

PrvnĆ­m krokem je doladit střih. Takže nejdřív sestehovat lĆ”tku pravidelným přednĆ­m stehem a lehce rozžehlit. A proč rozžehlit? Při zkouÅ”ce je pak lĆ©pe vidět nutnost drobných Ćŗprav. Koukněte na rozdĆ­l:
























Next thing is preparing pattern for interfacing pieces.
Front piece: pin front and side panel together in the upper part, pin as long as they ley flat. Draw the line 3 inches(7,5cm) below underarm.

DalŔím krokem je příprava střihu pro výztuhu.
PřednĆ­ dĆ­l: seÅ”pendlete přednĆ­ a bočnĆ­ přednĆ­ dĆ­l k sobě v hornĆ­ ÄĆ”sti a to do tĆ© vzdĆ”lenosti, dokud dĆ­ly leží naplocho. Nakreslete linii 7,5 cm pod liniĆ­ prÅÆramku.

.
As you could see there is small gap between front and side panels seam lines. You should eliminate this by measuring the difference and take it from side seam.

Jak jste mohli vidět, ve Å”vu mezi přednĆ­mi dĆ­ly vznikla drobnĆ” mezera, kterĆ” se eliminuje zúženĆ­m bočnĆ­ho Å”vu o naměřenou vzdĆ”lenost.




On the front piece draw the line for interfacing 1 inch(2,5 cm) wider than facing piece. Join both lines- for smaller bust curve it under bustline, for larger above bustline.

Na přednĆ­m dĆ­lu nakreslete linii pro výztuhu o 2,5 cm Å”irŔí než podsĆ”dkový dĆ­l. Obě linie spojte- pro menŔí prsa linku veďte pod liniĆ­ prsou, pro větŔí nad liniĆ­ prsou.


Shoulder reinforcement: for close fitting jacket like mine draw interfacing lines 1/8"(3mm) inside shoulder and armhole seamlines. Extend the line to underarm, it should be 1/2"(1,3cm) shorter then front piece interfacing.

Výztuha pro hezčƭ linii ramennĆ­ a podramennĆ­ ÄĆ”sti: Pro užŔí saka, jako je to moje, nakreslete linie výztuhy 3 mm směrem dovnitř od liniĆ­ ramen a prÅÆramku směrem. Výztuhu protĆ”hněte pod prÅÆramek- v tĆ©to ÄĆ”sti by měl být dĆ­l o 1,3 cm kratŔí než výztuha celĆ©ho přednĆ­ho dĆ­lu.




Back piece: draw the line 8-10 inches(20,5-25,5 cm) below neckline and extend it 3 inches(7,5 cm) underarm.

ZadnĆ­ dĆ­l: zakreslete linii asi 20-25 cm pod prÅÆkrčnĆ­kem a protĆ”hněte ji 7,5 cm pod prÅÆramkem.



Now you have prepared interfacing pieces and you can cut them. The next time something about hend tailoring methods!

NynĆ­ jsou střihy pro výztuhu připravenĆ© a můžete je vystřihnout. PříŔtě něco o ručnĆ­m vŔívĆ”nĆ­ výztuh a klasickĆ© krejčovině!

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Třicetiněco-letĆ” milovnice klasických krejčovských technik a anti-rychloÅ”itĆ­.

0 komentÔřů :

Okomentovat